Hedelmäpeli malli -80
Tällä sivulla on esitelty RAY:n ensimmäinen omavalmisteinen hedelmäpeli vuodelta 1980.
Pelin päävoitto oli 20 tai 40 markkaa* ja pelipanos 1 tai 2 markkaa. Pelissä oli lukitusmahdollisuus ja peli jakoi listavoittojen lisäksi yllätysvoittoja, jotka oli sidottu tiettyihin kuvioihin. Tämän lisäksi, pelin etulasin vasemmassa yläkulmassa olevan valon palaessa, pelissä oli:
ERIKOISVOITTO
27 mahdollisuutta voittaa 20 mk
|
|
Valo syttyi kun sai mansikan voittolinjalle ja se paloi 14* seuraavaa kierrosta (1 mk:n peli) tai kunnes kirsikka tuli vasempaan reunakiekkoon (2 mk:n peli).
Voitot 2 mk:n pelissä voitot olivat kaksinkertaisia |
|||
20 mk | 8 mk | ||
10 mk | 8 mk | ||
10 mk | 8 mk | ||
10 mk | 6 mk | ||
10 mk | 4 mk | ||
10 mk | 4 mk | ||
10 mk | 2 mk | ||
8 mk | 2 mk |
Listavoittojen lisäksi peli jakoi yllätysvoittoja:
4 mk | |
6 mk | |
10 mk | |
10 mk | |
6 mk | |
4 mk |
Yleensä koneisiin oli ohjelmoitu 2 ylintä voittoa, mutta esim. Linnanmäen peleissä ei ollut yhtäkään.
-voitto oli ERITTÄIN harvinainen, 3 viimeksi mainitun olemassaolo on tiedossa ainoastaan RAY:n kertomien tietojen perusteella, yhdessäkään koneessa niitä tiettävästi ei ollut käytössä. Yllätysvoitot oli ohjelmoitava koneeseen järjestyksessä ylhäältä alaspäin, jolloin lisättäessä uusi yllätysvoittoyhdistelmä, osaa tai kaikkia edellisistä ei voinut poistaa.
Pelin palautusprosentti (ei laivakoneet) oli 75%. Tavallisimmat (appelsiinit ja rypäleet) yllätysvoitot nostivat pelin palautusprosenttia noin 9% eli pelin palautusprosentti oli tavallisimmin noin 84%.
2 markan automaatin palautusprosentti oli noin prosenttiyksikön pienempi.
Lisäksi yhdistelmä voittolinjalla (myös silloin kun erikoisvoitto -valo ei palanut) tai vinottain kulmasta kulmaan* maksoi 20 / 40 markan voiton lisäksi seuraavalla ei-voittavalla kierroksella 10 markan lisävoiton.
* Aivan ensimmäisissä laitteissa päävoitto oli 10 mk -tällöin 3. kiekossa oli 2 mansikkaa ja 2 RAY:ta. Erikoisvoittomahdollisuus oli 10 kierrosta mansikasta ja "vinobingolla" ei saanut lisävoittoa. Sivulla mainitut 20 mk:n voitot olivat näissä peleissä 10 markkaa. Tätä versiota oli vain markan koneissa, ei 2 mk:n peleissä.
RAY toimitti hedelmäpelejä myös laivojen pelitoimintaa varten. Nämä koneet erosivat hieman tässä kuvatusta:
- M/S Sally Albatrossilla voittolinjalla maksoi 250 markan voiton (panos pelissä oli 1 markka). Erikoisvoittoa ja yllätysvoittoja ei ollut.
- GTS Finnjetin koneet olivat muutoin samanlaisia kuin Sallylla, mutta 250 markan voitto oli niissä vain 100 mk.
- Suomeen liputetuilla Silja Linen ruotsinlaivoilla erikoisvoittomahdollisuus oli voimassa jatkuvasti. Yllätysvoittoja ei ollut ja peli maksoi markan. Ainakin m/s Finlandialla oli myös 2 markan pelejä, mutta ne olivat samanlaisia kuin maissa olevat koneetkin.
Kelojen järjestys | ||
Kuvien määrä kiekoissa | |||
1 | 1 | 1 | |
3 | 1 | 3 | |
4 | 1 | 3 | |
1 | 4 | 3 | |
3 | 2 | 2 | |
2 | 4 | 3 | |
4 | 2 | 3 | |
2 | 5 | - | |
- | - | 1 | |
- | - | 1 |
Ruotsi
Hedelmäpeliä toimitettiin myös Ruotsiin, jossa niitä oli käytössä tavaravoittoja antavana automaattina ainakin Tukholman ympäristössä. Pelin käynnistys tapahtui automaatin kyljessä olevan kammen avulla ja siinä ei ollut yllätysvoittoja. Tämän version voitonjako ja kelajärjestys poikkesi hieman suomalaiskoneesta:
SPECIALVINST
27 möjligheter att vinna 20 kr
|
|
Voitot | |||
20 kr | 10 kr | ||
20 kr | 10 kr | ||
15 kr | 10 kr | ||
15 kr | 10 kr | ||
15 kr | 5 kr | ||
15 kr | 5 kr | ||
10 kr | 5 kr |
Kelojen järjestys | ||
Kuvien määrä kiekoissa | |||
1 | 1 | 1 | |
3 | 1 | 2 | |
3 | 1 | 3 | |
1 | 4 | 3 | |
2 | 2 | 3 | |
2 | 4 | 3 | |
4 | 2 | 3 | |
2 | 3 | - | |
- | 2 | 1 | |
2 | - | 1 |
Copyright © Rahapeliopas, ellei toisin mainittu