RPO

:::: Päävalikko
:: Etusivu
:: Tekijät
:: Foorumi
:: Palaute
:: Linkit
:: Tietoa peliriippuvuudesta
:: Nostalgia
:: Tapahtumat

:::: Yleistš
:: Hedelmäpelit
:: Pokerit

:::: RAY
:: Pokerit
:: Hedelmäpelit
:: Kasinopelit
:: Erikoispelit
:: Pelisalit
:: Casino Helsinki
:: Pelimaailma

:::: Veikkaus

:::: Muut

:::: PAF
:: Peliautomaatit
:: Kasinopelit
:: PAF Online
:: Ahvenanmaa

:::: Ulkomaat
:: Espanja
:: Hollanti
:: Itävalta
:: Ruotsi
:: Saksa
:: Viro
:: Las Vegas (special)

Nostalgia >

Hedelmäpeli malli -80

Hedelmäpeli -80

Tällä sivulla on esitelty RAY:n ensimmäinen omavalmisteinen hedelmäpeli vuodelta 1980.

Pelin päävoitto oli 20 tai 40 markkaa* ja pelipanos 1 tai 2 markkaa. Pelissä oli lukitusmahdollisuus ja peli jakoi listavoittojen lisäksi yllätysvoittoja, jotka oli sidottu tiettyihin kuvioihin. Tämän lisäksi, pelin etulasin vasemmassa yläkulmassa olevan valon palaessa, pelissä oli:

ERIKOISVOITTO
27 mahdollisuutta voittaa 20 mk

Apila

 

Apila
Alas

Ylos
Apila Ylos

Alas
Apila

 

Apila

Valo syttyi kun sai mansikan voittolinjalle ja se paloi 14* seuraavaa kierrosta (1 mk:n peli) tai kunnes kirsikka tuli vasempaan reunakiekkoon (2 mk:n peli).

Voitot
2 mk:n pelissä voitot olivat kaksinkertaisia
RAYRAYRAY 20 mk AppelsiiniAppelsiiniAppelsiini 8 mk
MelooniMelooniTähti 10 mk PäärynäPäärynäTähti 8 mk
MelooniMelooniMelooni 10 mk PäärynäPäärynäPäärynä 8 mk
RypäleRypäleTähti 10 mk KirsikkaKirsikkaMansikka 6 mk
RypäleRypäleRypäle 10 mk KirsikkaKirsikkaAny 4 mk
LuumuLuumuTähti 10 mk KirsikkaAnyMansikka 4 mk
LuumuLuumuLuumu 10 mk KirsikkaAnyAny 2 mk
AppelsiiniAppelsiiniTähti 8 mk AnyAnyMansikka 2 mk

Listavoittojen lisäksi peli jakoi yllätysvoittoja:

AppelsiiniAppelsiiniAny 4 mk
RypäleRypäleAny 6 mk
AnyRAYTähti 10 mk
AnyRAYRAY 10 mk
AnyPäärynäTähti 6 mk
AnyMelooniMelooni 4 mk

Yleensä koneisiin oli ohjelmoitu 2 ylintä voittoa, mutta esim. Linnanmäen peleissä ei ollut yhtäkään.
RAYTähti -voitto oli ERITTÄIN harvinainen, 3 viimeksi mainitun olemassaolo on tiedossa ainoastaan RAY:n kertomien tietojen perusteella, yhdessäkään koneessa niitä tiettävästi ei ollut käytössä. Yllätysvoitot oli ohjelmoitava koneeseen järjestyksessä ylhäältä alaspäin, jolloin lisättäessä uusi yllätysvoittoyhdistelmä, osaa tai kaikkia edellisistä ei voinut poistaa.

Pelin palautusprosentti (ei laivakoneet) oli 75%. Tavallisimmat (appelsiinit ja rypäleet) yllätysvoitot nostivat pelin palautusprosenttia noin 9% eli pelin palautusprosentti oli tavallisimmin noin 84%.
2 markan automaatin palautusprosentti oli noin prosenttiyksikön pienempi.

Lisäksi yhdistelmäApilaApilaApila voittolinjalla (myös silloin kun erikoisvoitto -valo ei palanut) tai vinottain kulmasta kulmaan* maksoi 20 / 40 markan voiton lisäksi seuraavalla ei-voittavalla kierroksella 10 markan lisävoiton.

* Aivan ensimmäisissä laitteissa päävoitto oli 10 mk -tällöin 3. kiekossa oli 2 mansikkaa ja 2 RAY:ta. Erikoisvoittomahdollisuus oli 10 kierrosta mansikasta ja "vinobingolla" ei saanut lisävoittoa. Sivulla mainitut 20 mk:n voitot olivat näissä peleissä 10 markkaa. Tätä versiota oli vain markan koneissa, ei 2 mk:n peleissä.

RAY toimitti hedelmäpelejä myös laivojen pelitoimintaa varten. Nämä koneet erosivat hieman tässä kuvatusta:
- M/S Sally Albatrossilla ApilaApilaApila voittolinjalla maksoi 250 markan voiton (panos pelissä oli 1 markka). Erikoisvoittoa ja yllätysvoittoja ei ollut.
- GTS Finnjetin koneet olivat muutoin samanlaisia kuin Sallylla, mutta 250 markan voitto oli niissä vain 100 mk.
- Suomeen liputetuilla Silja Linen ruotsinlaivoilla erikoisvoittomahdollisuus oli voimassa jatkuvasti. Yllätysvoittoja ei ollut ja peli maksoi markan. Ainakin m/s Finlandialla oli myös 2 markan pelejä, mutta ne olivat samanlaisia kuin maissa olevat koneetkin.

Kelojen järjestys
Päärynä
Melooni
Luumu
Appelsiini
Päärynä
Melooni
RAY
Kirsikka
Luumu
Melooni
Appelsiini
RAY
Melooni
Päärynä
Kirsikka
RAY
Luumu
Päärynä
Rypäle
Apila
Kirsikka
Appelsiini
Päärynä
Kirsikka
Luumu
Appelsiini
Rypäle
Kirsikka
Melooni
Päärynä
Rypäle
RAY
Kirsikka
Appelsiini
Rypäle
Luumu
Kirsikka
Rypäle
Appelsiini
Apila
Luumu
Päärynä
Rypäle
Luumu
RAY
Appelsiini
Päärynä
Rypäle
Melooni
Tähti
RAY
Appelsiini
Melooni
Mansikka
Appelsiini
Päärynä
Rypäle
RAY
Melooni
Apila
Kuvien määrä kiekoissa
Apila 1 1 1
RAY 3 1 3
Melooni 4 1 3
Rypäle 1 4 3
Luumu 3 2 2
Appelsiini 2 4 3
Päärynä 4 2 3
Kirsikka 2 5 -
Mansikka - - 1
Tähti - - 1

 

Ruotsi

Ruotsalainen versio

Hedelmäpeliä toimitettiin myös Ruotsiin, jossa niitä oli käytössä tavaravoittoja antavana automaattina ainakin Tukholman ympäristössä. Pelin käynnistys tapahtui automaatin kyljessä olevan kammen avulla ja siinä ei ollut yllätysvoittoja. Tämän version voitonjako ja kelajärjestys poikkesi hieman suomalaiskoneesta:

SPECIALVINST
27 möjligheter att vinna 20 kr

Apila

 

Apila
Alas

Ylos
Apila Ylos

Alas
Apila

 

Apila

Voitot
RAYRAYRAY 20 kr AppelsiiniAppelsiiniTähti 10 kr
MelooniMelooniTähti 20 kr AppelsiiniAppelsiiniAppelsiini 10 kr
MelooniMelooniMelooni 15 kr PäärynäPäärynäTähti 10 kr
RypäleRypäleTähti 15 kr PäärynäPäärynäPäärynä 10 kr
RypäleRypäleRypäle 15 kr KirsikkaKirsikkaMansikka 5 kr
LuumuLuumuTähti 15 kr KirsikkaAnyMansikka 5 kr
LuumuLuumuLuumu 10 kr KirsikkaKirsikkaAny 5 kr

 

Kelojen järjestys
Päärynä
Melooni
Tähti
Appelsiini
Päärynä
Tähti
RAY
Kirsikka
Luumu
Melooni
Appelsiini
RAY
Melooni
Päärynä
Kirsikka
RAY
Luumu
Päärynä
Rypäle
Apila
Kirsikka
Appelsiini
Päärynä
Mansikka
Luumu
Appelsiini
Rypäle
Kirsikka
Melooni
Päärynä
Rypäle
RAY
Mansikka
Appelsiini
Rypäle
Luumu
Kirsikka
Rypäle
Appelsiini
Apila
Luumu
Päärynä
Rypäle
Luumu
RAY
Appelsiini
Päärynä
Rypäle
Melooni
Tähti
RAY
Appelsiini
Melooni
Mansikka
Appelsiini
Päärynä
Rypäle
RAY
Melooni
Apila
Kuvien määrä kiekoissa
Apila 1 1 1
RAY 3 1 2
Melooni 3 1 3
Rypäle 1 4 3
Luumu 2 2 3
Appelsiini 2 4 3
Päärynä 4 2 3
Kirsikka 2 3 -
Mansikka - 2 1
Tähti 2 - 1

Copyright © Rahapeliopas, ellei toisin mainittu