RPO

:::: Päävalikko
:: Etusivu
:: Tekijät
:: Foorumi
:: Palaute
:: Linkit
:: Tietoa peliriippuvuudesta
:: Nostalgia
:: Tapahtumat

:::: Yleistä
:: Hedelmäpelit
:: Pokerit

:::: RAY
:: Pokerit
:: Hedelmäpelit
:: Kasinopelit
:: Erikoispelit
:: Pelisalit
:: Casino Helsinki
:: Pelimaailma

:::: Veikkaus

:::: Muut

:::: PAF
:: Peliautomaatit
:: Kasinopelit
:: PAF Online
:: Ahvenanmaa

:::: Ulkomaat
:: Espanja
:: Hollanti
:: Itävalta
:: Ruotsi
:: Saksa
:: Viro
:: Las Vegas (special)

Nostalgia >

Triple Fever

Triple Fever -automaatti

Triple Fever oli Monipeli -tyyppinen automaatti, jossa saattoi valita peliksi joko Flush Fever –pokerin, Keno Fever –numerokenon tai Reel Fever –hedelmäpelin. Pelistä oli olemassa sekä 40 € että 200 € päävoittoiset versiot.

Automaatti toimi 0.20, 0.50, 1.00 ja 2.00 euron kolikoilla sekä 5, 10 ja 20 € sekä ruotsalaisilla 20 kr, 50 kr ja 100 kr seteleillä. Mahdolliset pelipanokset ovat 0.20, 0.50 ja 1.00 euroa sekä 2,00 euroa jos päävoitto oli 200 €.

Automaatti sääti pelipanoksen automaattisesti siten, että peliin ei pelin loputtua jäänyt 10 -senttistä jota ei pystytty maksamaan ulos.

Mikään automaatin peleistä ei perustunut rehelliseen sattumaan, vaan peliin oli valmiiksi ohjelmoitu ns. voittopiikkejä, joiden aikana laite saattoi maksaa voittoja jopa useammalla sadalla eurolla. Voittopiikin suuruus viimeisimmässä ohjelmaversiossa oli noin 150 euroa (1 € panos), paitsi ns. "sekopiikissä", jonka kohdalle osuessa automaatti maksoi itsensä tyhjäksi. Voittopiikin ulkopuolella laite saattoi viedä satojakin euroa ilman käytännössä minkäänlaista voittoa. Voittopiikin tulon saattoi ennakoida muutamien ennusmerkkien avulla, muutama niistä on mainittu tällä sivulla. Automaattia paljon pelanneet ihmiset tiesivät nämä ennusmerkit tai ainakin osan niistä ja siten pystyivät pelaamaan automaattia voitollisesti. Sekopiikki -ominaisuudesta johtuen ammattipelaajat pelasivat laitteita pelkästään kolikoilla.

Pelikohtaiset ohjeet

Flush Fever

Täyskäsi

Peliä pelattiin 52 kortin pakalla. Jos peliä pelattiin vähintään 1 € panoksella pakassa oli lisäksi kaksi jokeria.

Automaatti jakaa kuvaruudulle 5 korttia, jotka kaikki voidaan kerran vaihtaa uusiin. Mikäli kortit muodostavat voittoyhdistelmän, yhtä vaille värin tai parin automaatti lukitsee kortit valmiiksi. Halutessasi voit muuttaa pelin ehdottamaa valintaa. Jokerin kanssa automaatti lukitsee käden korkeimman kortin mikäli parempaa mahdollisuutta ei ole. Voittoon oikeuttavan yhdistelmän tullessa voiton nimi lukee korttien päällä (kuva vasemmalla).

Saat uudet kortit painamalla "Start" –kytkintä.

Täyskäsi (kuvassa) tarkoitti myös vihjettä mahdollisesti tulossa olevasta voittopiikistä, joskaan ei aina.

Tuplaus

Tuplaus käynnistyi voittavan käden jälkeen automaattisesti. Voitettu summa näkyi "Maksettu" -näytössä. Automaatti jakoi näytölle yhden kortin oikein päin ja 4 korttia kuvapuoli alaspäin eli ns. "pimeät kortit". Korttien päällä oli teksti "Voitonmaksu, tuplaus" (ks. kuva oikealla). Pelaajan tuli arvata, onko ensimmäinen (vasemmanpuoleisin) pimeä kortti suurempi (korkeampi) vai pienempi kuin näkyvissä oleva kortti. Valinta tehtiin painamalla ko. tekstin alapuolella olevaa Valinta -nappia. Kakkonen on pienin ja Kuningas korkein. Ässä (A) ja Jokeri (jos mukana pelissä) tuottivat aina onnistuvan tuplauksen (paitsi jos sekä tuplattava että paljastuva kortti ovat ässiä, tällöin kyseessä oli tasapeli). Pelissä ei voinut koskaan tuplata kuin korkeintaan neljä kertaa vaikka päävoittosummaa ei sitä ennen olisi saavutettukaan.

Mikäli ensimmäinen tuplaus onnistui pelaaja saattoi halutessaan vaihtaa paljastuneen kortin uuteen parantaakseen onnistumismahdollisuuttaan seuraavassa tuplauksessa. Kortti vaihdettiin painamalla "Start" –kytkintä. Tätä mahdollisuutta saattoi käyttää kaikkien muidenkin kierroksen onnistuneiden tuplausten jälkeen. 

Tuplauksen tavoitesumma näkyi kuvapuoli alaspäin olevan kortin päällä ja se ei koskaan voinut ylittää pelin panoskohtaista päävoittoa (0,20 tai 0,50 € panoksella 40 x panos).
Jos paljastuva kortti oli samanarvoinen kuin sitä edeltävä kortti kyseessä oli tasapeli ja pelaaja sai puolet tavoittelemastasi summasta (eli "omat rahat"). Samalla tuplaus päättyi. Toisinaan saattoi myös saada 2 vapaapeliä jos muu kuin ensimmäinen tuplaus meni pieleen.

Kolmas jako

Hyvä vihje tulossa olevasta voittopiikistä oli jos tuplauksessa sai samanarvoiset kortit muilla numeroarvoilla kuin Jokeri, A, 2 tai K tai jos tuplaus onnistui loppuun asti. Samoin omissa testeissämme huomasimme, että mikäli pelaaja valitsi "pienempi" ensimmäisen tuplauskortin ollessa kakkonen 20 snt pelipanoksella tämä valinta tuotti lähes aina onnistuneen tuplauksen sillä seuraava kortti oli ässä. Mikäli tuplausta jatkoi se joko päättyi toiseen ässään tai, mikäli paljastunut ässä vaihdettiin uudeksi kortiksi, meni pieleen. Yhden kerran tuplaus meni pieleen tällä tavalla toimien, mutta jonkun ajan kuluttua automaatti antoi yli 50 euron suuruisen voittopiikin.

Joskus peli tarjosi ensimmäisen tuplauksen yhteydessä kolmannen jaon (kuva oikealla). Tällöin pelaajalla oli mahdollisuus parantaa voittokättään painamalla "Start" –kytkintä ennen tuplausvalinnan tekoa. Tällöin pelaaja sai takaisin voittokätensä ja mahdollisuuden yrittää parantaa sitä. Kolmannen jaon jälkeen sai takaisin saman tuplauskäden mikä oli näytöllä ennen 3:tta jakoa. Kolmas jako oli maksullinen, sen käyttäminen maksoi pelipanoksen.

Flush Fever

Flush Fever –päähoukutus: Pelaajan onnistuessa saamaan pelistä värin käynnistyi Flush Fever –bonuspeli jolloin seuraavien 6 – 10 kierroksen aikana (kierrosten määrä näkyi "Fever peli" -näytössä) jokainen kortti sitä maata, jolla pelaaja voitti värin (sekä jokeri 1 tai 2 euron panoksella) tuotti bonusvoiton. Bonusvoiton suuruus oli riippuvainen panoksesta, siihen oikeuttavien korttien yläpuolella oli "Flush Fever" -teksti ja sen suuruus eri panoksilla oli 0.40, 1.00 tai 4,00 € bonuskorttia kohden. Voiton suuruus näkyi "Flush Fever" -näytössä ja bonusvoittoon oikeuttava maa "Kortti maksaa" -näytössä. Bonuskierrosten aikana saataviin mahdollisiin normaaleihin voittoihin tällä ei ollut mitään vaikutusta eikä bonusvoittoa voinut tuplata.

Mikäli pelaaja sai Feverkierrosten aikana uuden värin bonuksen maksava maa muuttui uuden värin mukaiseksi, mutta lisää bonuskierroksia automaatti ei antanut.

Uusi väri bonuskierrosten aikana eri maasta kuin alkuperäinen väri oli hyvä enne mahdollisesti tulossa olevasta isohkosta voittopiikistä.

Voitot (suluissa 200 € päävoittoisen automaatin voitot)
Panos (€) 0,20 0,50 1,00 (2,00)
10 - A Värisuora 6,00 (16,00) 15,00 (40,00) 40,00 (80,00) 200,00
Viitoset - - 30,00 (40,00) 100,00
Värisuora 4,00 (6,00) 10,00 (15,00) 20,00 (30,00) 80,00
Täyskäsi 1,60 (2,00) 4,00 (5,00) 8,00 (10,00) 20,00
Väri + F. Fever 1,00 (1,20) 2,40 (3,00) 5,00 (6,00) 12,00
Suora 0,80 2,00 4,00 8,00
Kolmoset 0,60 1,20 3,00 6,00
2 paria 0,40 1,00 2,00 4,00
Jätkät t. parempi 0,20 0,60 1,00 2,00
Fever -kortti 0,40 1,00 4,00 4,00

Näillä voittokertoimilla pelin 40 € päävoittoisen version teoreettinen palautusprosentti oli yli 145% pelattaessa maksimipanoksella. Palautusprosentti on laskettu tietokoneohjelmalla, joka ei ota huomioon Flush Fever -bonusta ja antaa kuvaparille voittokertoimen 0. Todellinen teoreettinen palautusprosentti oli siis tässäkin esitettyä huomattavasti korkeampi. Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä, koska pelihän ei perustunut sattumaan.

Keno Fever

Keno

Peli oli RAY:n Monipelistä tutun Keno 40:n tapainen numeropeli, jossa kuitenkaan ei itse voinut valita onnennumeroitaan.

Vasemmanpuoleisimmalla "Lukitus" –napilla saattoi vaihtaa automaatin ehdottamaa kenokorttia. Jokainen ko. napin painallus muutti kortin valittuja onnennumeroita mutta niitä oli kuitenkin aina kuusi kappaletta.

Automaatti arpoi yksitoista numeropalloa. Jos arvotuista palloista vähintään kaksi oli pelaajan kenokorttiin merkittyjen pelinumeroiden mukaisia pelaaja voitti.

Tuplaus käynnistyi tässäkin pelissä automaattisesti voiton jälkeen. Tuplaus Automaatti vieritti näytölle 5 vihreää palloa (pelaajan pallot) sekä yhden punaisen pallon (koneen pallo), jonka numero oli näkyvissä. Pelaajan tuli arvata, mikä vihreistä (jos yleensäkään mikään) palloista oli numeroarvoltaan koneen palloa suurempi (pallojen numerot olivat väliltä 1 – 10).

Pelaajan arvatessa oikein hän saattoi jatkaa tuplausta aina pelin panoskohtaiseen päävoittoon asti (ks. Flush Fever). Mikäli pallot olivat samanarvoiset sai tuplaussumman takaisin ja tuplaus päättyi. Myös tässä pelissä saattoi saada 2 vapaapeliä jos muu kuin ensimmäinen tuplauksesi meni pieleen.

Keno Fever –päähoukutus: mikäli ’kenokortin’ kaikki 4 kulmanumeroa (1, 10, 31 ja 40) sisältyivät arvottuihin numeroihin käynnistyi Keno Fever –bonuspeli. Tällöin seuraavien 6 – 10 kierroksen aikana jokainen pelin arpoma kulmanumero tuotti bonusvoiton. Bonusvoiton suuruus oli 0,40 – 4,00 euroa kulmanumeroa kohden panoksesta riippuen (ks. Flush Fever).

Mikäli kierroksen aikana tuli useampi voittoon oikeuttava mahdollisuus (esim. 4 kulmaa ja 6 osumaa) maksettiin ainoastaan voittoluettelon mukaan suurempi voitto.

Voitot (suluissa 200 € päävoittoisen automaatin voitot)
Panos (€) 0,20 0,50 1,00 (2,00)
6 pallo 6,00 (16,00) 15,00 (40,00) 40,00 (80,00) 200,00
5 pallo 4,00 (3,00) 10,00 (7,60) 20,00 (15,00) 30,00
4 kulmaa 1,60 (2,00) 4,80 (5,00) 8,00 (10,00) 20,00
4 pallo 1,60 (2,00) 4,80 (5,00) 8,00 (10,00) 20,00
3 pallo 0,60 (1,00) 1,60 (2,40) 3,00 (5,00) 10,00
2 pallo 0,40 1,00 2,00 4,00
Fever pallo 0,40 1,00 4,00 (2,00) 4,00

Reel Fever

Reel Fever

Peli oli 3 kiekon hedelmäpeli, jossa on lukitusmahdollisuus.

Joskus peli tarjosi kierroksen jälkeen mahdollisuuden siirtää yhtä tai useampaa kiekkoa 1 – 4 askelta eteenpäin (kuva oikealla). Tällöin pelaaja saattoi siirtää haluamiaan kiekkoja yhteensä numeron ilmoittaman askelmäärän eteenpäin. Siirto tapahtui palavia "Lukitus" –kytkimiä käyttäen. Step –peli oli aikarajoitettu. Jos siirtoja ei halunnut käyttää ne kaikki tai osan niistä saattoi peruuttaa painamalla "Start" –nappia. Voittoon oikeuttavan yhdistelmän saaminen lopetti Step –pelin.

Pelaajalla oli mahdollisuus tuplata voittonsa tässäkin pelissä: Voiton jälkeen Tuplaus näytölle tuli numerokiekko (numerot 1 – 12) ja pelaajan tuli arvata, arpooko kone seuraavaksi suuremman vai pienemmän numeron (kuva oikealla). Jos arvasi oikein voitti ja saattoi jatkaa tuplausta panoskohtaiseen päävoittoon asti. Väärällä arvauksella menetti panoksensa ja "tasapelillä" (numero on sama kuin edellinen numero) sai panoksen takaisin ja tuplaus päättyi. Myös tässä pelissä saattoi saada 2 vapaapeliä samoin edellytyksin kuin Flush Feverissä ja Keno Feverissäkin.

Reel Fever –päähoukutus: 3 "Reel Fever" –kuviota voittolinjalla käynnisti bonuskierrokset (ks. muut pelit). Kierrosten aikana jokainen "Reel Fever" –kuvio joka oli näkyvissä kiekoissa maksoi bonusvoiton (0,40, 1,00 tai 4,00 € panoksesta riippuen). Automaatin peliohjeen mukaan kuvan tuli olla voittolinjalla, jotta bonusvoitto maksetaan. Tämä ei siis pitänyt paikkaansa.

Tyhjä
Voitot (suluissa 200 € päävoittoisen automaatin voitot)
Panos 0,20 0,50 1,00 (2,00)
777 8,00
(4,00)
20,00
(10,00)
40,00
(20,00)
JACKPOT
100 - 200 €
3 Bar3 Bar3 Bar 6,00
(4,00)
16,00
(10,00)
32,00
(20,00)
40,00
2 Bar2 Bar2 Bar 5,00
(2,40)
14,00
(6,00)
28,00
(12,00)
24,00
1 Bar1 Bar1 Bar 4,00
(2,00)
10,00
(5,00)
24,00
(10,00)
20,00
Reel FeverReel FeverReel Fever 3,00
(1,60)
8,00
(4,00)
20,00
(8,00)
16,00
KelloKelloKello 2,00
(1,20)
5,00
(3,00)
10,00
(6,00)
12,00
MeloniMeloniMeloni 1,00
(0,80)
2,00 5,00
(4,00)
8,00
KirsikkaKirsikkaKirsikka 0,40 1,00 2,00 4,00
KirsikkaKirsikkaAny 0,20 0,40
(0,60)
1,00 2,00

Copyright © Rahapeliopas, ellei toisin mainittu