RPO

:::: Päävalikko
:: Etusivu
:: Tekijät
:: Foorumi
:: Palaute
:: Linkit
:: Tietoa peliriippuvuudesta
:: Nostalgia
:: Tapahtumat

:::: Yleistä
:: Hedelmäpelit
:: Pokerit

:::: RAY
:: Pokerit
:: Hedelmäpelit
:: Kasinopelit
:: Erikoispelit
:: Pelisalit
:: Casino Helsinki
:: Pelimaailma

:::: Veikkaus

:::: Muut

:::: PAF
:: Peliautomaatit
:: Kasinopelit
:: PAF Online
:: Ahvenanmaa

:::: Ulkomaat
:: Espanja
:: Hollanti
:: Itävalta
:: Ruotsi
:: Saksa
:: Viro
:: Las Vegas (special)

Painotettu tuloksenarvonta

Huomautus: Tällä sivulla käytetyn esimerkkihedelmäpelin voitonjako ja kelapainotukset vastaavat todellista IGT:n "Red, White & Blue" -automaattia. Kaikki muut ominaisuudet ovat RPO:n keksimiä eivätkä näin ollen vastaa todellisuutta.

Tämän sivun tarkoituksena on selventää mitä pääsivulla lyhyesti käsitelty termi "painotettu tuloksenarvonta" tarkoittaa käytännössä. Sivulla käytetyt kelapainotukset on kirjattu Amsterdamin kasinolla Hollannissa, jossa ne ovat julkisesti kaikkien pelaajien nähtävillä automaatin etulasissa (tilanne huhtikuussa 2005).

Kaikissa Ballyn ja IGT:n valmistamissa kiekkokoneissa arvonta tapahtuu tämän sivun kertomien tietojen mukaisesti.

Kasinoiden kiekkokoneiden kelanauhoissa on 22 pysähdyskohtaa: 11 symbolia ja 11 tyhjää ( ). Tämä asettaa rajoituksia päävoiton enimmäissuuruudelle, käytännössä suurin mahdollinen voitto voisi olla 10648 x pelipanos ja tällöin automaatissa ei voisi olla yhtäkään muuta voittoa. Kaikissa automaateissa on kuitenkin useita erisuuruisen voiton antavia yhdistelmiä ja suurimmillaan päävoitot ovat useampi tuhatkertaisia pelipanokseen nähden, kuten alla olevan kuvitteellisen "Shoes'n Sevens" -automaatin voittoluettelosta voimme nähdä.

Kelat
 

Keltainen kenkä
 

Valkoinen 7
 

Harmaa kenkä
 

Keltainen 7
 

Valkoinen kenkä
 

Harmaa 7
 

Harmaa kenkä
 

Keltainen kenkä
 

Harmaa 7
 

Valkoinen kenkä
 

Valkoinen 7
 

Keltainen kenkä
 

Valkoinen 7
 

Harmaa kenkä
 

Keltainen 7
 

Valkoinen kenkä
 

Harmaa 7
 

Harmaa kenkä
 

Keltainen kenkä
 

Harmaa 7
 

Valkoinen kenkä
 

Keltainen 7
 

Keltainen kenkä
 

Valkoinen 7
 

Harmaa kenkä
 

Keltainen 7
 

Keltainen kenkä
 

Valkoinen kenkä
 

Harmaa kenkä
 

Keltainen kenkä
 

Valkoinen 7
 

Valkoinen kenkä
 

Harmaa 7
Voittoluettelo
  1st coin 2nd coin 3rd coin
Keltainen 7 Valkoinen 7 Harmaa 7 2400 4800 10000
Keltainen 7 Keltainen 7 Keltainen 7 1199 2400 5000
Valkoinen 7 Valkoinen 7 Valkoinen 7 200 400 600
Harmaa 7 Harmaa 7 Harmaa 7 150 300 450
Any
seven
Any
seven
Any
seven
80 160 240
Keltainen kenkä Valkoinen kenkä Harmaa kenkä 50 100 150
Harmaa kenkä Harmaa kenkä Harmaa kenkä 40 80 120
Valkoinen kenkä Valkoinen kenkä Valkoinen kenkä 25 50 75
Any
yellow
Any
white
Any
gray
20 40 60
Keltainen kenkä Keltainen kenkä Keltainen kenkä 10 20 30
Any
shoe
Any
shoe
Any
shoe
5 10 15
Any
yellow
Any
yellow
Any
yellow
2 4 6
Any
white
Any
white
Any
white
2 4 6
Any
gray
Any
gray
Any
gray
2 4 6
      1 2 3

Jos kelojen jokainen pysähdyskohta olisi yhtä todennäköinen (vrt. RAY:n hedelmäpelit) automaatin palautusprosentti olisi reilusti yli 100%. Automaatin tulee kuitenkin olla satunnaisuuteen perustuva, joten joudumme kasvattamaan kelojen pysähdyskohtien määrää saadaksemme palautusprosentin halutuksi.
Yksi tapa olisi luonnollisesti lisätä fyysisen, pelaajan näkemän kelan symbolimäärää, mutta tämä vaihtoehto ei toimi jos tarvittava symbolimäärä on riittävän suuri.
Kätevämpi tapa on IGT:n patentoima tapa käyttää virtuaalisia keloja, joista satunnaislukugeneraattorilla tapahtuva tuloksenarvonta tapahtuu. Virtuaalisissa keloissa on yleensä 32 - 256 keskenään samanarvoista pysähdyskohtaa, jotka vastaavat fyysisten kelojen pysähdyskohtia siten, että jotkut fyysisen kelan pysähdyskohdat ovat todennäköisempiä kuin toiset, ne on siis "painotettu" eri vahvuisiksi.

Esimerkkiautomaatissamme on 64 pysähdyskohdan eli stopin virtuaaliset kelat.

Stoppien määrä
 
3
Keltainen kenkä3
 
2
Valkoinen 72
 
3
Harmaa kenkä3
 
5
Keltainen 71
 
5
Valkoinen kenkä4
 
3
Harmaa 73
 
2
Harmaa kenkä3
 
2
Keltainen kenkä3
 
2
Harmaa 73
 
2
Valkoinen kenkä3
 
4
Valkoinen 74
 
2
Keltainen kenkä4
 
6
Valkoinen 71
 
6
Harmaa kenkä3
 
3
Keltainen 72
 
3
Valkoinen kenkä3
 
2
Harmaa 72
 
2
Harmaa kenkä4
 
2
Keltainen kenkä4
 
2
Harmaa 75
 
2
Valkoinen kenkä3
 
2
Keltainen 71
 
6
Keltainen kenkä2
 
2
Valkoinen 74
 
2
Harmaa kenkä2
 
3
Keltainen 71
 
2
Keltainen kenkä4
 
2
Valkoinen kenkä4
 
2
Harmaa kenkä3
 
2
Keltainen kenkä3
 
2
Valkoinen 73
 
3
Valkoinen kenkä5
 
6
Harmaa 71
Symboleiden määrä virtuaalisissa keloissa
Symboli 1 2 3
Keltainen 7 1 3 1
Valkoinen 7 6 1 7
Harmaa 7 6 7 1
Keltainen kenkä 6 8 9
Valkoinen kenkä 7 6 9
Harmaa kenkä 6 7 5
Tyhjä 32 32 32
Yhteensä 64 64 64

Taulukon eri kelojen stoppien määrät voidaan nyt siirtää pelaajan näkemille keloille, vaikkapa seuraavalla tavalla. Taulukko vieressä.

Numerot symboleiden vieressä kertovat kuinka monta virtuaalikelan yhteensä 64 stopista on "kartoitettu" kullekin fyysisen kelan kohdalle.

Kuten huomaamme, jokaisella näkyvän kelan pysähdyskohdalla on eri todennäköisyys osua voittolinjalle, esimerkiksi keskimmäisessä kelassa alimman keltaisen hevosenkengän todennäköisyys sille on 4 / 64 eli 6,25 %. Niinikään päävoittosymbolin ylä- ja alapuoliset tyhjät ovat joka kelassa kaikkein todennäköisimmin voittolinjalle osuvat pysähdyskohdat kuten asia on jokaisessa aidossa kiekkokoneessakin.

Takaisin pääsivulle >>>

Copyright © Rahapeliopas, ellei toisin mainittu